söndag 19 juli 2009

Rabarbersaft - Rhubarb sirup

Jag har en liten saftkokare som rymmer fem liter. Den är alldeles lagom stor för mig. Trädgården är ju inte så stor heller och idag var det precis lagom mycket rabarber til två flaskor saft.

r1DSC00033

Det är enkelt att laga saft när man har en så kastrull. Jag lägger i rabarbern som jag brytit upp i lite mindre bitar tilsammans med socker i toppen, och ut genom kranen kommer saften. Det är bara att sätta flaskan på plats och tappa upp.

DSC00042DSC00041

Färgen på saften är underbar och den är så där lagom sur söt till att den släcker törsten. En favoritdryck i hela familjen på sommaren.

4 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad gott med hemmagjord saft, rabarbersaft är min favorit! Ha det så gott! kram från Maria

Åsa! sa...

Visst är det bekvämt med en saftmaja! Grannen min tipsade om rabarbersoppa. Ja, det är ju som kräm, men man gör den tunnare. Läskande och gott när solen tittar fram! Rabarbersaft har jag aldrig gjort, vore kanske något! Rabarber finns det ju gott om, iallafall på våren:)

Jorun sa...

Hjemmelaget saft, det høres godt ut...

plingan sa...

Åh så smaskigt det lät och ser ut!
Vad kul att du vill vara med i min tävling. Lycka till!