tisdag 16 mars 2010

Mera ullgarn..

DSC_0013

Långsamt växer sjalen, garnet är ju så tunnt så fastän jag numera har glasögon så är det lite svårt att se i halvmörker.. Men, mina planer om vanlig slätstickning blev fort förändrade till ja ?.. Vad är det jag stickar för något. Såg ett grundmönster på en annan sida och tyckte det såg så fint ut, blev ju bara tvungen att försöka. Men jag tror jag gör något fel för det ser inte sån ut som det skulle. Jag stickar någon typ patentstickning, tror jag, bara att det inte är som resår. Ingen en rät, en avig här utan bara räta maskor på framsidan och aviga på baksidan, men jag kastar och tickar två ihop som när man stickar patent. Finns det ett namn för denna sticktekniken? Ser ju faktiskt riktigt bra ut och sjalen blir mer kompakt utan att bli klumpig.. Och hur skulle jag ha gjort det för att få likadant mönster som jag var ute efter ?

1 DSC_0007

Ja, ja, spinner vidare med min Marinoull, spinner och njuter av färgerna. Tycker det ser så stiligt ut att jag faktiskt egentligen inte har någon lust att ta det ner från garnvindan. På den, garnvindan, ser man ju så bra hela färgkompositionen, mycket finare än när man stickar av det ;)

2

Men, har man börjat på något så ska man göra det färdigt, så detta blev ( hör och häpna !!) precis 50 gram i härvan, otroligt gott beräknat.. Nu är det tvättat och hänger på tork. Jag tycker det verkar som det entrådiga garnet tar mycket längre tid att torka än det tvinnade, hur kan det vara möjligt ?..

DSC_0012  

8 kommentarer:

Mia stickar sa...

Ingen aning vad det är för sticktecknik! Men det ser jättehärligt ut!

Njut i din trädgård sa...

Garnet är så fantastiskt fint så jag förstår dig, men sjalen kommer bli kanon!

Birgitta sa...

Ditt garn ser så fint och mysigt ut i alla sina färger. Förstår att du vill hålla på med detta. Det kommer att bli en läcker sjal.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

elle-melle sa...

Jeg vet heller ikke hva slags mønster det er du strikker, men fint blir det uansett!
Fargene er flotte og jeg synes det ser så gøy ut å spinne sitt eget garn:)

Anonym sa...

Flotte farger i garnet ditt, og sjalet ser flott ut!

Lurer på om du også bor i Drammen? Syns du skrev noe om Husfliden på Strømsø?

Bestemor Drillo sa...

Så vakre farger Mia!!
Dette blir et flott arbeid!!
Klem og nydelig onsdagskveld!!

Beate sa...

For noen fantastiske farger i det garnet ditt!!

Bodil sa...

Såå flott garn du har spunne! Fantastisk fine fargar, og sjalet du strikkar blir kjempefint :)