måndag 26 juli 2010

Saft, gélé och stickning..

 smultronröd ?

Lite läbbig färg kanske, den ser egentligen bättre ut i verkligheten men den låter sig bara inte fotografera, min rårörda saft av jordgubbar och smultron. Det var helt rött längs hela häcken på baksidan så det blev faktiskt en halv liter smultron tillsammans med ca 15 jordgubbar som satt mogna därute i regnet..

lättvint ädla droppar

Idag är dagen då ingenting vill gå min väg, det är bara helt stopp, inte har jag ork och energi heller känner jag. I varjefall gjordes det enkelt, jag la helt enkelt saftklädet i durkslaget med en bunke under. 4 dl rann sakta ut, ädla droppar. Nu har jag ingen så liten flaska så det ser lite tomt ut, men den blir väl inte så länge i flaskan heller, skulle tro att den håller sig några dagar i kylskåpet även om det är smultron..Jag har en viss erfarenhet av dom små bären, ingenting att lagra direkt, om det nu inte är som glass i frysen..

jordgubbsaft

Så var det lördagsnattens vinbärsgele. Jag hittade ingen glas att ha det i här hemma så den blev helt enkelt ståendes med socker i på spisen tills ikväll. Självklart glömde jag röra i den och plötsligt hade jag bränt socker i botten.. Det var bara att hälla saften över i en ny kastrull och ge den ett uppkok där. Resultatet; mycket kraftig smak, smak av brunt socker som slår igenom de syrliga bären. Lite som röda vinbär med brunt farin kan jag tänka mig..

skumma saften

Men något som den här husmodern aldrig har förstått är vad det är för skum som kommer på toppen, jo da, jag tar det bort men var kommer det ifrån ??

röda vinbärsgele geleburkar från Åhlens

Glasen hittade jag på Åhlens i eftermiddag, faktiskt min första tur ner i stan på hela semestern, shopping och mig är inte allt för goda kamrater, jag ska helst ha ett konkret mål i sikte.. Det är då ganska typiskt att gelen blev vällyckad när sockret blev bränt. Slog ut det som var i botten av koppen jag öst med när jag skulle diska efter mig, perfekt konsistens, flyter inte alls ut..that’s life..

 geleprov

sommarstickningen 

Eftersom den här dagen har varit som den har varit ska jag faktiskt nytta anledningen, krypa upp i soffakroken, ta fram stickningen, pläd över bena, det är faktiskt kallt! och bara sitta och vara lat!!

vänster framstycke

6 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Anser nog inte att det är direkt latmansgöra att sticka ett så vackert mönster.

Mia stickar sa...

Kommer förbi en sväng endera dan när jag är ute och cyklar och smakar din jordgubbs/smultronsaft! :) (Låter mycker gott!) Vad är det för vackert du stickar?

Nanne sa...

Så flink du er! Du har fått innviet kjøkkenet ditt nå? skikkelig husmor i kveld.. Å avslutte dagen med strikketøy og pledd i sofaen er ikke å forakte det heller.

Helena sa...

Det ser gott ut, smultron är nam-nam. Vad bra att ditt kök verkar färdigt.

Anta sa...

Det där ser smaskens ut, smultron,jordgubbar är ju så gott. Jag gjorde vinbärs saft förra året men jag fick knacka ur den ur flaskan, men gott var det. I år ska jag vänta nån vecka till innan jag plockar dom.
Jag var in på din Hoya sida vilka underbart vackra blommor du har, jag har oxå några men inga sådana. Säljer du några sticklingar eller är det inget du gör., om så vill jag köpa några av dej. Hör av dej om det. Jätte roligt att du hittade min blogg.Snygg stickning Ha det så gott.

Anonym sa...

du er bare så produktiv du Mia.. og her sitter jeg og gjør.. ingenting:)

vær litt obs på de glassene.. har kjøpt slike jeg også men lokket har en tendens til å falle av etter en stund..

nydelig det arbeidet du holder på meg.. genser??

ha en trivelig kveld:) klem fra mæ som fortsatt rister vegstøvet av meg :)