torsdag 19 augusti 2010

Hösten närmar sig – stackars fiskar !

 

Iår tyckte jag att våren kom tidigt, slutet av maj måste ha varit en skön tid. Då fick jag lagat dammen på baksiden och den 22.a maj fick grodan på kanten sällskap av två pigga guldfiskar.

Och glada det var dom,  i varje fall i en dag eller två, sen vände vädret och blev kallare igen..

Förra räddningsaktionen var 28 maj, då var det fara för frost ute, fiskarna låg slappa i botten av dammen, helt intill pumpen där det var lite varmare. Den gången var det barmhärtiga härberget en av mina salladskålar inne…

Så har dom haft en lång fin sommartillvaro i dammen, blev nästan tama, vem har sagt att dom har kort minne, när vi kom på rätt sida av dammen, där vi alltid serverar maten, så kom dom glada och ‘bloppande’ och väntade på mat..

vinterresidenset 

Men, nu är det dags igen. Jag har inte haft aquarium sen jag var liten men idag har vi handlat ett nytt lite vinterresidens, inte speciellt stort och inte vackert men funkar. Termometern jag fick med hem idag visar att vattnet ute håller 14 grader, är inte det lite kallt? Damen i butiken sa dom klarar sig ner till 10. Nu håller jag bara tummarna, det här vattnet måste stå en vecka innan jag kan flytta fiskarna över, klarar vi det eller måste dom ha några tillfälliga övernattningar i salladskålen först?  Tänk om dom inte orkar flytten.. Tvi,tvi…

Tänk att man kan fästa sig så dant till två små fiskar, jag vill inte ha en repris av TV reklamen i mitt vardagsrum!

5 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Får hålla tummarna ... men de säger att det blir bra väder!
:)

Mia stickar sa...

Vi får hålla tummarna, annars får de väl bo i salladsskålen nån dag igen!

Mimmi Hek sa...

Vi håller tummarna annars har du ju en plan.

Helena sa...

Det går nog bra, dom är ju vana att vara ute. Har dom några namn? Trevlig helg.

Birgitta sa...

Inte konstigt att du gillar dom, för de är ju så söta. Håller tummarna för att du ska klara dem.
Kram Birgitta