torsdag 2 december 2010

Intet är som väntans tider..

Gamla Karlfeldt, han bet sig fast i mitt minne. Nog vet jag att det ska vara väntanstider och det är väl det många av oss har nu. Väntar på att det äntligen ska bli jul. Advent betyder ju ankomst, så om nu Karlfeldt snackade om vårflodsveckor, knoppningstider.. så får jag väl lov att tänka jul. Själv väntar jag så mycket hellre på dom där vårfloderna än den högtid som ligger framför mig. Är jag verkligen den enaste som inte är full av iver? Varje gång det är tid för väntan på ankomsten sänker sig ett tungsinn över mig och jag saknar familjen! Jul är verkligen den tiden när man känner att man inte bor direkt runt hörnet från mamma. Barnet i mig, jultraditioner, som man haft hemmifrån sitter så gott förankrat i mina minnen att saknaden bara blir ännu större… Men, jag har också en familj och den ska också ha sina traditioner. Hoppas dom känner att vi har några, våra tjugo år som familj har det ju varit så olika jular. Med familj på två olika håll och oss själva på ett tredje så har vi ju liksom inte haft någon standardjultradition i vårt hus. Därför bakas det bara några få kakor i advent och dom kakorna kan man lika gärna äta upp på en gång.  Dom smakar ju i allefall bäst när dom är nystekta. Här tar vi det som det kommer, liten vits att stressa med sju sorter till jul, då är vi i allefall inte hemma..

Men nu har inte familjen någon stressig matmor runt sig heller då. Hon vet att det blir en fin jul likaväl, hon menar inte att klaga.  Detta året ska svärmors kakor avnjutas och dom är fantastisk goda. Skrull! Denna fantastiska julkaka, jag har aldrig änns tänkt försöka mig på den, mig och småkakor passar inte ihop. Det blir bara kaksmulor, tro mig. Därför håller jag mig till ‘klick’kakor. Havreflarn för exempel, perfekt för mig. Så dessa, en variant av amerikanska cookies. Man häller bara ner dom smaker man vill ha i en matberedare. Idag blev det russin, hasselnötter, mörk choklad och havregryn. Jag klarade inte bestämma mig så då blev det allt på en gång.. 

3½ dl brun farin, 1 tsk salt, 3 dl vetemjöl, ½ tsk natron, 150 gram smör, 1 ägg, 1½ dl mjölk är sen vad som ska ner i beredaren för att få smeten klar. Så är det bara att klicka ut smeten med två skjedar och grädda i 175 grader i ca 10 minuter. Kan bara inte gå fel, helsmaskiga. Min personliga favorit är faktiskt torkade aprikoser med valnötter och gärna solrosfrön.. det blir det kanske nästa gång.

2 kommentarer:

Helena sa...

Åker ni till Sverige i julen? Visst saknar man släkten i julen, men mina föräldrar orkar inte längre besök, och svärföräldrarna är döda, så då måste vi vara hemma. Goda kakor!

LisaMatilda sa...

Julen kan också vara en vemodsfylld tid med många minnen som dyker upp...