lördag 27 augusti 2011

Naturen kan vara rå..

För en gångs skull låg fokuset på något annat än våra fiskar i dammen, det svarta rovdjuret har hittat ett annat offer för jakten ikväll.
“- Herre gud! Ska du aldrig låta mig vara ifred??” (nej, det tänker jag inte, faktiskt, alltid är det något som denna katten ställer till med..)
DSC_0184
Offret, stackar’n har säkert försökt komma undan en stund för det har varit ett himla liv i trädgården dom sista minuterna. Ett barn, skata tror jag, ensam och rädd.. och monstret som mobbar den..
Vad då ? Jag??? Jag har inte gjort något!..
“- Hjälp!!!”
Ja, först hade jag tänkt gå (inte lätt men naturen är naturen..) men dom där skriken fick mig till att ryta riktig ordentligt till katten och stampa med foten så han stack iväg som en oljad blixt! Fågeln andades ut och hoppade vidare, jag tror inte den klarade flyga. Hoppade bort längs baksidan av huset, förbi köksträdgården, ute av mitt blickfält och… ett par hjärtskärande skrik som varade en liten stund, i trädtopparna kraxar familjer och vänner… jag vill inte veta vad som hände, orkar inte se efter,  men den svarta kattan, den litar jag inte på för fem öre!

12 kommentarer:

... sa...

Naturen kan være brutal! Men dyr (katter) har jaktinstinkt, og det er slik virkeligheten er, de mener ikke å være slemme.
Fuglen så pjusk ut, stakkars liten, det spørs hvordan det vil gå med den uansett.

Emma sa...

Vilken fin kissemisse du har :)

Mia stickar sa...

JA, naturen kan vara rå, jag accepterar att katten tar råttor men då den tar fåglar blir jag inte glad!

Åsa! sa...

Så är katter grymma djur! Snabbt döda sina offer ligger inte riktigt för dom.

Mimmi Hek sa...

Visst är naturen grym. Skator gillar jag inte så mycket men dom förtjänar inte en sån död för det.
Katter har ju jaktinstinkten i sig och det går inte att ta ur dom hur mycket mat dom än får inomhus.
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Precis, men inte skulle väl jag, vadddå.....och så ser man den lilla livsfarliga tassen där på en av bilderna!
Agneta kram

Uttan sa...

Visst är det så....men även Vi människor har ju jaktinstinkt i oss se bara nu i höst älgar osv....
Så naturligt är det men visst är det grymt.

Kram!

Lisa sa...

Vilken rysare! Stackars lilla pippi, så rufsig den var. Jag gillar verkligen bilden där fågeln skriker. Snyggt fotat!
Katter är grymma och bara jag slipper se eländet... Tur det fanns en snäll Mia i närheten så den klarade sig!
Kram Lisa & Tasse ;-)

Anonym sa...

Veldig bra bildeserie!

Tror ikke jeg heller ville sjekket. Naturens gang.

Klem :)

Birgitta sa...

Här kommer katterna insläpande på allt möjligt och det är inte heller roligt.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Jorun sa...

Jeg hadde nok tatt med meg fuglen inn jeg...

Anonym sa...

stakkars fugl.. men naturen skal vi ikke legg oss borti ! den klarer fint å ordne selv.. bare vi som er pysete : )


god natt : )