onsdag 21 september 2011

Mattram, en dunderkur för oss jäntor?

När jag nu äntligen fick svaret på vad mormors krysantemum är för planta så har jag setat här och småskrattat för mig själv. Här är kuren tjejer, för alla våra plågor! Hittade denna sidan när jag letade runt på nätet. Lite bitter smak, jo ja tackar, ont ska ont fördrivas, kan användas i gryta (borde säkert ta i lite libsticka samtidigt..) Den ska hjälpa på dårligt humör, mensproblemer, migrän, nedstämdhet, dårlig aptit (just det lider jag kanske inte av..) släng sen på illamående, hosta och ledsmärtor (en inflammerad slempåse kanske också??) och mycket, mycket mera, så är det här väl dunderkuren som växer utanför i mina rabatter.. Kanske man borde byta ut persiljan mot denna?

Men nu ska sant sägas, jag är lite skeptisk mot örtmediciner så jag säger INTE att man ska smaka på den, men njuta synet av blommorna kan man väl göra utan fara för verken munsår eller andra biverkningar. Att mina blomster är fyllda gör ju inte direkt prakten något midre..

3 kommentarer:

Anonym sa...

send den nordover.. jeg kan godt prøve.. det kan vel ikke bli værre enn det er : ))

urtemedisin har jeg tro på.. tenk på indianere.. tror vi kan lære mye av både de og andre urbefolkninger..

god natt : )

LisaMatilda sa...

Kul sida som du länkar till. Visst är det intressant med örtkunskap, men det finns mycket man inte skulle våga prova på att stoppa i sig...

Åsa! sa...

Det var inte illa, kan det hjälpa mot allt detta då är det bara att knapra i sig några blad!