lördag 17 december 2011

En kam full med tustar

Ja, just nu har jag några kammar fulla med tustar som jag inte anar vad jag ska gör med.
Tustarna kommer från dom här kammarna som kom i posten igår. Självklart blev jag tvungen att pröva ut dom direkt.
Vad kammar jag? Jo jag försöker med den här färgade topsen som i och för sig redan ska vara kammad en gång.
På kammarna blandar sig ullen till en mera jämn färg..
Så även om garnet blir melerat så blir inte över gångarna lika tydliga som dom hade varit när jag inte kammade..
Så nu sitter jag och spinner igen, kammar och spinner. Jag är lite spänd på resultatet..
Men visst har du rätt Elin, som alltid, inte håller dom här kammarna sig bra. Redan efter dom första försöken har piggarna börjat ändra form och spretar lite. (Helt billiga var dom inte heller). Men jag klarade inte låta bli att testa dom ut. Nu ska jag verkligen följa med på nätet och snabbast möjligt sända en ny beställning när dom andra åter är på lager..
Men tillbaka min till mina tustar, och dom börjar bli många, är det nu jag borde köpa nya kardor också, eller är detta bara något man måste slänga? Ibland kan jag vara snål också – detta blir verkligen på tok för mycket ull som inte kan användas!

3 kommentarer:

Mia stickar sa...

Är inte så hemma på ulltussar men går det inte att tova eller nålfilta med dem! Alldeles för fin färg för att kasta!

Lisa sa...

Vilken färg! Jag som gillar lila! Sticka gensat någit fint till t-kärringen ;-)
Det är så roliogt att läsa om din ull och dina spinnerier. Så underbart impulsivt, bara måste ha ull och sedan... Låte som jag och mitt förhållande till tyg (förut). Jag köpte tyg för att det var fint och något kunde jag väl sy av det, hihi. På samma gång skönt som tråkigt att ha lagt band på sig. Nu blir det inga sådana vanvittsaffärer (men andra HA).
Hur som hrlst, ett kalasgarn som du säkert får användning för!

Kramis, Lisa

Sjömans-Elin sa...

Reklammera dem och säg att du vill ha pengarna tillbaka. Ska inte vara några problem. De ska INTE böja sig efter första användningen.

Tussarna kan du spinna som de är eller så kardar du dem. Slänga dem behöver du absolut inte! Tänk att det är ull som du ändå hade spunnit om de varit i topsbandet. Det enda kan vara att "tuss-fibrerna" är lite kortare än rovingsen du fått ut, så putta in lite extra tvist i garnet bara. Garn behöver inte vara jämt. Kardgarn är det sällan. Inte i detaljnivå i alla fall.

Men seriöst, de går att reklammera. Gör det innan du ångrar dig. *står och pekar med fingret och bannar dig ;) *

PS. Garnet ser schysst ut! :) DS.