måndag 2 juli 2012

En hel dag med farg

Lite av varje blev det faktiskt men inte färger som jag hade förväntat mig. Nu har jag inte mera ull som jag kan färga så jag får bara vänta på beställningen som kommer..

Jag har använt Alun i färgbadet men varför började jag med ättika. Doften sitter fast i näsan nu. Ättika i vattnet som ullen låg i innan färgning, ättika i färgbadet ihop med alun och ättika i sköljvattnet till slut. Nu läste jag på en sida att jag inte alls behöver ha det i, bara Alun. Det får bli nästa gång. Det gula över är fläderbladen. Det understa är faktisk gulare än det ser ut på bilden, men fortfarande ljus pastellgul. Det andra gula är den samma färgningen men jag la ullen i salmiakkvatten innan jag tvättade det. Helt kanariefågelgult blev det. Av fläderbladen hade jag önskat mig en grönfärg..

Lika svårt som färgningen tycker jag fotograferingen är, färgerna vägrade visa sig riktiga. I löpet av dagen blev det flera olika soppor kokta. Barken av fläder, bladen av fläder, ett ogräs med blåa blommor, ett med gula. Lupiner, dom blommorna hände det något ‘giftigt’ med, när jag rörde ner Alun och ättika blev färgbadet helt giftgrönt! Konstigt, när saften från uppkoket såg närmast lila ut..

det gula ogräset…

det blå ogräset..

Färgen är skarpare än på fotot. Jag har färgat bitar av vit Shetlandstops, spelullen jag hade og den grå blandningen av höstull. Så ville jag ha fler tops så den australenska merinoullen fick också bjuda till lite..

Nu ligger min sista ull i ett röllekabad, ett nytt et. Hoppas det tar lite färg nu. La i den samma ullen som jag försökte med igår. jag har faktisk kommit ihåg namnlappar men när bilderna är så dårliga orkar jag inte ta färg för färg nu, det får vänta tills det torkat.

Glömde jag nämna Brunnävan?

5 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Inte för att jag vet så mycket om växtfärgnign (läste en liten bok och körde på liksom), men jag använde bara alun och det blev rätt bra. Sänder en länk om du vill kolla.

http://nal-o-trad.blogspot.se/2011/09/forsta-garnfargningen.html

Kram (klem)!

Hilde sa...

Nydelige sarte farger :) Blir flott garn av dette, Mia!

Guri sa...

Så spenende! Ser veldig vanskelig ut å farge ull, men flott blir det :)
Nå har jeg endelig vært på mini-kurs i spinning, og håndtein er i hus, så utover høsten skal jeg prøve meg på det også:) Ha en fin dag !

Hilde sa...

Hei igjen, Mia. Bare hyggelig at du spør :) (Om du heller vil maile meg istedet for å snakke gjennom kommentarfeltet er min mailadr hagenpagranheim@hotmail).

Det er mange planter som gir gul farge, og det er lett å bli litt lei gult.
Johannesurt/prikkperikum har begynt å blomstre nå så jeg i dag, og den gir en skikkelig flott grønnfarge. Anbefales!

Jeg har prøvd jernvitriol, men det fikk jeg rett og slett ikke dreisen på. Synes ikke det virket særlig inn på fargen i det hele tatt... men mulig jeg brukte det feil da.

Kobbersulfat har virket bra, det har jeg brukt flere ganger, og det drar fargen fra gul over til grønt, og kan gjøre brunaktige farger mørkere. Men det er giftig, så jeg er litt skeptisk til å bruke det for mye...

Hilde sa...

...hotmail.com mener jeg (.com uteble i kommentaren over)...