måndag 3 september 2012

Färga med liljekonvall

Liljekonvaller har jag i ett hörn av trädgården, egentligen tycker jag det är närmast ett ogräs, men ett vackert sådant när det blommar. Nu ramlade jag över en sida som skrev att bladen skulle ge en fin ljusgrön färg. När jag ändå höll på och rensade det hörnet så åkte alltså bladen ner i grytan. Först bara med en vanlig Alum allt'-i-ett färgning. Resultatet så först mest ljusgult ut men när ullen började torka blev det mera beiget med en del rött i färgen. Ett nytt försök, alum i grytan och med salmiakk (ammoniak) efteråt gav ullen en mer grönaktig färg. Men ljusgrönt, nej.. Färgerna ser i varje fall så behagliga ut att jag ser fram mot att få se det spunnet, misstänker jag kommer gilla resultatet. Liljekonvallen hamnar helt klart ner i grytan nästa sommar igen.
(dye with Lily of the valley)

4 kommentarer:

Hilde sa...

Nydelige farger :) Og flott fargetips, visste ikke at man kunne farge med liljekonvall. Det vokser mye liljekonvall her, så det må jeg også prøve å farge med en gang.

Angående lysegrønt, så kanskje man får det om man farger med liljekonvall plukket om våren?? (Mitt inntrykk er at noen planter/blader har sterkest fargestoff tidlig på sesongen, og når man kommer nærmere høsten er det større sjanse for at de farger gult).

Ha en flott dag, Mia :)

Lisa sa...

Vad spännande! Det har jag aldrig hört talas om (fast jag är ju ingen expert på växtfärgning, hihi). Jag gillar färgerna, riktigt fint! Undrar vad damen ska hitta på med det garnet...

Kram, Lisa

Anita Tørmoen sa...

Helt utrolig flotte farger:)

Ann-Sofie sa...

Det blev ju hur fint som helst.

Vet du - jag har fått ull från ett helt får, så NU skall jag ge mig på hela processen själv. Här skall det rensas, tvättas, kardas och spinnas. Som jag ser fram emot detta. Din blogg är en stor inspirationskälla, skall du veta. Tack!