tisdag 1 januari 2013

Spinnåret 2012



Ha, ha, dom stämmer inte, antal meter, för jag hade lagt några på Yard också, rättat är det faktiskt 10074 meter !!
I år lagade jag mig en KnitMeter så jag tror jag har översikt på antal meter.. och min köksvåg har ju varit med mig hela tiden, säkert lite tråkiga bilder men ack så hjälpsamt mot ett kort minne..
2981 gram har det blivit totalt. Nu försökte jag ju verkligen spinna tunna garn hela våren och det tar tid. Kanske hade det blivit lite mer om jag bara spunnit iväg av hjärtans lust, men pyttsan, spinningen ska vara kul, tar det tid så tar det tid..
När jag ska kolla längden på garnet har jag ett litet excelark som jag satt upp. Varje varv på härvträ är ju 180 cm så det var fort gjort. Tidigare försökte jag begripa vad mitt färdiga garn kunde tänkas kallas med hälp av min mått tabell, det bryr jag mig inte så mycket om längre, men tabellen är bra att ha när jag ska finna ut stickstorleken.
ca 7 kg ull har kommit in i huset. ( jag för det blev kanske lite mer..) Höstull och spelull i kilovis, det allra mesta har blivit färgat i somras, ja bortsett från mina första försök i början av året då .. köper jag mer i år ska jag bättra min dokumentation, det är ju alltid kul när man kan summera vad man köpt/ vad man använt..
I år har jag tänkt lägga till en ny bild också. Bara vikten och längden säger inte alltid nog om tjockleken. På en av bloggarna jag läser har jag sett att hon alltid fotograferar med en enkronorsmynt, dom har ju ett hål i mitten här i Norge. Den idéen tar jag till mig nu. Som till exempel min spelull, den av rabarberroten, var faktiskt ganska tunn..
Annars så.. startade året med ett par kardor och avslutade med ny spinnrock och en flicker… kanske, kanske har jag en nystpinne och kardemaskin innan nästa nyårsafton..

Inga kommentarer: