tisdag 8 oktober 2013

Hal som silke, eller tajt som silke

Aaaarrgggggg!!!!! på mig själv blir jag ibland. Jag undrar vad jag tänker med?? Jag skulle tvinna ett tvåtrådigt garn med mitt tapra försök med silke på sländan. Silken var kul att spinna med men när jag som vanligt hade snurrar över tråden runt långfinger och ner på handleden började det jävlas. Så mycket att jag till slut gav upp och rev av skiten!
DSC_0031
Så gick det åt en timme till med att rädda vad som räddas kunde över till den andra handen (medans jag snackade med mamma på Skype, gav upp det samtalet kan man tryggt säga, förlåt mamma….). Jag tänkte inte på att silken inte är elastisk, inte alls faktiskt, så det var nästan omöjligt att få det av långfingret och ner runt vristen… Till slut hade jag i varje fall klarat få över lite silke på sländan igen, utan allt för många knutar i garnet…
Så jag ska nog inse att hur kul det än var att spinna silken på slända så blir det spinnrocken nästa gång. Det får så vara att det säkert blir lite tjockare då men tvinningen går i varje fall bättre (hoppas jag)
Så mitt stolta lilla arbete, mitt första försök med silke, 7 gram/ 59,5 meter. Så tunt blev det i varje fall, tvåtrådig tillsvarande 848 m/hg!! Det går alltså faktiskt an att spinna “sytråd”…(ok, vågen är inte allt för nogrann men även om det var 8 gram hade det varit 750 m/hg..)

2 kommentarer:

Mia stickar sa...

Det ser väldigt fint ut!

Emelie sa...

Ja, men det är ju genom våra misstag vi lär oss :) Men tråden ser i alla fall väldigt fin ut! Ha det gott :)