fredag 22 november 2013

Sjalsgarn?

Nu är jag färdig med några olika sjalsgarn. Blandning av Merino oh angora ull i härlig gammelrosa ton, det här garnet hade ju passat perfekt til en värmande sjal. Men först ska jag bli färdig med den jag stickar på.

Det samma gäller nog detta garnet, Merino, Angora men också lite silke. Eftersom det här nystanet inte är så stort borde jag nog blanda det med några andra garn som jag har liggande. Grönt är skönt och det gäller i varje fall för det här garnet också, vackert mintgrönt blev det.

Det sista garnet ut från mina puni rolags blandningar är dette blågröna garnet. Också dette blandat av Merino/ Angora. Det blev så många meter att det säkert håller till en sjal det här också. Men hur många sjalar behöver man egentligen? Jag har ju redan stickat en del av egetspunnet garn och nu är det inte så där allt för ofta jag går med sjal..

Efter sista dagars skräckfyllda video om dom stackars torterade angorakaninerna i Asien törs man ju nästan inte erkänna att man har en massa angoraull liggande hemma. Men min ull är från en seriös privatperson i Norge och vad jag vet (för hur säker kan man vara egentligen?) så har dom här kaninerna det bara bra, och det väljer jag att tro på. Men nog känns det lite äckligt och skamligt med alla dom här ‘kaninerna’ hemma just nu..

3 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Det var visst en ruskig video om kaninerna. Jag har köpt mitt sista garn/fiber som har något med asien att göra. Men fibern du har - det går ju lätt att se om den är klippt eller (fy hundan) ryckt. Sen vet man ju inte om den klippta kaninen har det bra .... men man kan kanske begära någon form för bevis????

Angelica sa...

Vilka fina garner, jag gillade de ljusa färgerna (det behövs nu i vintermörkret).

Här i norden tar de allra, allra flesta bra hand om sina kaniner, så jag tror inte du behöver oroa dig för din ull =)

Mia stickar sa...

Fina garner! Du har ingen som behöver en sjal i julklapp? HAr inte sett videon och tror inte jag vill se! Då ör det nog så mycke bättre med nordisk ull!