tisdag 7 januari 2014

Vilken skön känsla

Julen är ute! Tänk så skönt det är varje gång det händer, storhelgerna är förbi för denna gången. Här i Norge firar man inte trettondagen, vilket på ett sätt kanske är tråkigt för det är en vanlig arbetsdag men på andra sidan så behöver man inte ha lika dåligt samvete för att man slänger ut granen heller..

Granen, alla små tomtar och änglar och inte minst dom där röda julgardinerna som var så kul att hänga upp i början av december. Är det inte konstigt? Just då, till första advent kändes det ombonat, varmt och mysigt med röda gardiner och små stjärnor och ljusstakar i alla fönster, det var då det…

Nu tycker jag det känns fantastiskt med rena fönster (det är ju så milt väder ute att jag till och med fick putsat utsidan av rutorna!) och med ljusare gardiner. Jag blir så glad av mina gröna gardiner. Tidigare var ju köket mera grönt men dom här har jag behållit. Dom passar perfekt för att ge mig lite ljusare, ja nästan vårlig stämning. För nu går det ju åt rätt håll.

Att tyget både är rutigt och randigt spelar ingen roll. Den gången var det två stuvar och höll inte till en gardin med antingen eller… Nu tycker jag bara det är charmigt. Med sina virkade mellanverk ger dom mig ett lagom luftigt uttryck. Jag känner jag blir lika glad varje gång dom kommer upp igen.

Det slaskiga vädret håller jag ute bakom cafégardinerna men ljuset kommer ju ändå igenom. Det gör däremot inte alla nyfikna blickar från vägen utanför, hoppas jag. Men nu tror jag ju kanske inte det är så många nyfikna om jag ska vara helt ärlig..

Om någon skulle vara nyfiken så är mönstret enkelt att kopiera. Lingonkransar på rad, jag härmade efter ett mellanverk på lakanen från gamla Faster Linnéa (pappas faster..). Halva kransarna fungerar bra som uddspets också. Jag gjorde det enkelt för mig den gången och sydde fast det virkade med en kastsöm på symaskinen. Aj, aj, nu får jag lust att virka igen märker jag…

4 kommentarer:

Furulunden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Furulunden sa...

Så hyggelig å pynte til jul og så fint når man kan komme tilbake til hverdagen igjen - ut med treet og det røde - og alt det andre. Det ser litt minimalistisk ut her hos meg sånn rett etter julen. Men jeg holder med deg, vindusvask og nye og lysere gardiner - fint det også :)

Mia stickar sa...

Å så fint och vårigt med de gardinerna, blir riktigt avundsjuk!

elle-melle sa...

Godt når julen kommer med pynt, lys og fest, men herlig når den er over og vi kan komme tilbake til "normalen" og alle de gode hverdagene:)