lördag 30 augusti 2014

Fallfrukt

Plötslig så ligger dom bara där när man kommer hem efter jobbet, alla dom där fina äpplena som satt på trädet på morgonen. Nå ja, kanske inte alla men tillräckligt många för att kännas lite surt. Idag var det åtta! stora, igår fem. Alltså, nu blir det äpplemos..

Bara att dela upp dom i mindre biter, ha över lite vatten och låta dom puttra på svag värme tills dom mjuknat..

Passören (eller vad det nu heter..) är ett jättebra redskap, inte blev det mycket kvar av 13 äpplen!

3 liter äpplemos blev det, blandat ut med socker nästan 3,5 l. Härlig färg fick den också och inte så himla söt. 30 min insats och en massa god mos till mina flingor.. med mera.. mm… Mmmmmmmmmmmmm!

Och medans jag väntade på att äpplena skulle koka sönder så kunde jag ju stå och spinna lite..

1 kommentar:

Meta sa...


Du är dej lik i alla väder min kära lilla gumma. Både moset och garnet ser fint ut. Du förenar nytta med nöje! Kram min gumma